Dit zijn de 10 meest voorkomende sportblessures

Sport is een fantastische manier om fit te blijven, maar helaas komt het soms met een prijs: blessures. Het risico op blessures is altijd aanwezig, of je nu een recreatieve sporter bent of een professionele atleet. In dit artikel verkennen we de 10 meest voorkomende sportblessures en bieden we tips om ze te voorkomen.

1. Verstuikte enkel

Deze blessure treedt op wanneer de banden/ligamenten rond de enkel uitrekken of scheuren als gevolg van een plotselinge draaiing, draaien of verkeerde landing. Symptomen omvatten pijn, zwelling, blauwe plekken en beperkte bewegingsvrijheid. Ter preventie kun je de spieren rondom de enkel versterken met balansoefeningen en zorg dat je geschikte schoenen draagt.

2. Liesblessure

Dit betreft de spieren van het binnenbeen. Liesblessures zijn gebruikelijk in sporten die snelle richtingsveranderingen vereisen, zoals voetbal en hockey. Symptomen zijn pijn en gevoeligheid in het liesgebied, soms uitstralend naar de binnenkant van de dij. Ter preventie kun je de flexibiliteit van de liesstreek verhogen door rekoefeningen te doen en kun je de liesstreek versterken door middel van krachtoefeningen. Een goede oefening hiervoor is ‘De Kopenhagen’.

3. Hamstring strain

De hamstring, die zich aan de achterkant van het been bevindt, kan worden verrekt of (in)gescheurd. Het kan worden veroorzaakt door overbelasting, onvoldoende opwarmen of een gebrek aan flexibiliteit of bewegelijkheid. Symptomen zijn pijn, zwelling en moeilijkheden bij het buigen van de knie. Vaak ontstaat dit in een acuut moment, het schiet er ineens in. Preventie: Voorkom overbelasting, blijf trainen tussen de sportseizoenen door en verbeter de kracht en flexibiliteit van de hamstring. 

4. Scheenbeenklachten (Shin Splints)

Dit is pijn langs het scheenbeen (het grote bot aan de voorkant van het onderbeen). Het komt meestal voor bij hardlopers, vooral na een verandering in trainingsroutine of oppervlak. Ook kunnen de jonge sporters, vaker vrouwen dan mannen, hier last van krijgen. Symptomen zijn scherpe, doffe of stekende pijn langs het scheenbeen. Om het risico op deze blessure te verkleinen: Vermijd plotselinge grote toenames in trainingsintensiteit draag goede (hardloop)schoenen.

5. Knieblessures (VKB/AKB)

Voorste (VKB) en achterste (AKB) kruisbandletsels zijn ernstige knieblessures. Deze blessures gebeuren vaak door een plotselinge stop of verandering in richting. Deze blessures hebben een grote impact op de knie. De kruisband zorgt voor stabiliteit in de knie, met name bij draaibewegingen. Kruisband blessures komen in verhouding vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Symptomen zijn pijn, zwelling, en instabiliteit van de knie. Ter preventie kun je de been- en bilspieren versterken en zorgen voor een goede sportconditie en techniek. 

6. Tennis- of golfelleboog

Deze blessure worden veroorzaakt door herhaalde belasting van de elleboogpezen, wat vaak voorkomt bij sporten zoals tennis of golf. Bij tenniselleboog is de buitenkant van de elleboog aangedaan, bij golfelleboog de binnenkant. Funny fact: Ervaren tennissers hebben vaker last van een golferselleboog en ervaren golfers vaker van een tenniselleboog!  Symptomen zijn pijn en zwakte rondom elleboog, vaak hinderlijk in het dagelijks leven. Preventie: Gebruik de juiste technieken en sportuitrusting. 

7. Schouderblessure

Schouderblessures, zoals spierblessures, slijmbeursontstekingen of ontwrichtingen (uit de kom), komen vaak voor in sporten die werpen of slaan vereisen. Denk hierbij aan Tennis of Volleybal. Symptomen zijn pijn, zwelling, en beperkt bewegingsbereik. Ter preventie kun je de schouderspieren versterken en zorgen voor een goede sport techniek. 

8. Polsfractuur

Veel voorkomend in sporten waarbij je met een uitgestrekte hand valt, zoals bij veldsporten, wielrennnen, schaatsen en turnen. Symptomen zijn pijn, zwelling, en verminderde beweeglijkheid van de pols. Ter preventie: Leer valtechnieken en gebruik beschermende polssteunen.

9. Liesbreuk

Dit gebeurt wanneer een deel van het weefsel door de spierwand van de onderbuik duwt. Het wordt vaak veroorzaakt door zware belasting en fysieke activiteit. Symptomen zijn een zichtbare bult en pijn bij het sporten of bij het tillen van zware voorwerpen. Ook ervaart iemand herkenbare klachten bij hoesten/niezen, of door op de hand te blazen. Preventie: versterk de buik- en heupspieren en vermijd overbelasting.

10. Achillespeesblessure

De Achillespees verbindt de kuitspieren met de hiel. Deze blessure komt vaak voor door overbelasting bij hardlopers en atleten van springsporten. Symptomen zijn pijn achter de hiel, stijfheid en moeilijkheden bij het lopen. Versterk de kuitspieren en vermijd plotselinge toenames in trainingsintensiteit om het risico op deze blessure te verkleinen.

Conclusie

Het voorkomen van sportblessures is deels een kwestie van gezond verstand, goede voorbereiding en luisteren naar je lichaam. Door aandacht te besteden aan je techniek, uitrusting en conditie, kun je het risico op deze veelvoorkomende blessures verminderen en je sportbeleving verbeteren. 

Heb je momenteel last van een blessure en wil je weer pijnvrij kunnen bewegen?

Jouw gezondheid is onze prioriteit. Twijfel niet om contact met onze fysiopraktijk op te nemen. Onze sportfysiotherapeuten staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je te helpen weer snel en verantwoord te kunnen sporten. 

Via een vrijblijvende fysiotherapie screening zorgen wij ervoor dat je direct bij de fysiotherapeut komt die jouw klachten het beste begrijpt en kan behandelen. Onze front-office screent de klachten en kijkt welke van onze specialisten je het beste kan helpen.

Gebruik maken van deze vrijblijvende screening?

Je kunt ons bereiken via email, whatsapp, telefonisch of door het invullen van het online (aanmeld)formulier.